bokcirkeln

Centrala teman

Kategori: Egalias döttrar

’Egalias döttrar’ är en feministisk utopi som belyser jämställdhetsfrågan på ett nytt och lättillgängligt sätt genom att helt enkelt vända upp och ner på världen. Jämställdhet som tema är, tyvärr, lika aktuellt nu som för trettio år sedan då boken skrevs och kommer förmodligen att vara det framöver också. Även om det svenska samhället blivit mer jämställt på många håll har vi fortfarande lång väg att gå, och då kan det vara intressant att se hur det kunde se ut. Åt andra hållet.

Gerd Brantenberg menar inte att matriarkatet skulle vara idealsamhället. Istället pläderar hon för jämställdhet mellan könen, i enlighet med den övriga feministiska rörelsen. Det här, att peka på att inget förtryck är av godo, tror jag är viktigt eftersom en vanlig missuppfattning idag är att feminister är manshatare som eftersträvar just ett kvinnovälde. Så är det ju inte. Ett matriarkat är inte bättre än ett patriarkat, istället måste alla strukturer och normer som begränsar och förtrycker människor avskaffas.

Förutom sociala strukturer bundna till kön behandlar boken även den heteronormativitet som råder i vårt samhälle. Ett övergripande tema skulle därför kunna vara queer, vilket innebär att bryta mot sådana normer. Det är ju något som genomsyrar hela historien – då Petronius och hans maskulinistvänner sprider synen på männen som subjekt istället för objekt, då de går ifrån de traditionella familjestrukturerna där kvinnan försörjer mannen som tar hand om barnen och huset och funderar på möjligheten att leva med andra män och då deras mansrörelse tillslut resulterar i en större acceptans för männens rättigheter och alternativa sätt att leva på i det egaliska samhället.

 

Ida Bryngelsson

Kommentarer

  • Carl säger:

    Jag tror, precis som du beskrev om Gerd Brantenbergs åsikt, att jämställdheten ofta faller i glömska när så många utav feminismens ansikte utåt är manshatare. Jag tror att den största anledningen till att alltfler tappar förtroende är på grund av feminismen extremister. För dem handlar det inte om jämställdhet. Ett känt exempel på dessa är två tjejer i dokumentären "Könskriget" som påstår att de flesta män våldtar.

    Det är så synd att fokusen ligger på dessa för mentalt skapar detta en uppdelning mellan män och kvinnor, vilket är precis vad man försöker motverka. Jag tror att majoriteten av världens befolkning skulle förespråka samma rättigheter för alla, men när det väl kommer till kritan är man oense om hur man skulle uppnå detta.

    Precis som du nämnde tror jag att ett sätt är att bryta sociala strukturer. Det är osannolikt att jag kommer att bli hemmaman men jag skulle aldrig förhindra någon att bli det, utan snarare uppamana denne just för att någon alltid måste vara först. Självklart skulle jag inte förhindra någon från att bli hemmafru, men jag tror att behovet av hemmamän är större idag.

    2012-04-28 | 17:29:19

Kommentera inlägget här: