bokcirkeln

Diskussionsfråga

Kategori: De hatade av Magnus Linton

I De hatade står det ju om hur högerextremismen/populismen breder ut sig i Europa, ibland är dess värsta konsekvenser minaretförbud och smygrasism, ibland blir det som i Norge 77 dödsoffer. Frågan är hur vi bäst motverkar denna extremism och detta spirande hat mot olika minoriteter. Kanske handlar det om att vi måste öka integrationen och skapa förståelse mellan olika grupper i samhället, eller kanske handlar det om att vi måste få vår ekonomi på fötter igen – i tider av hög arbetslöshet och ekonomiska svårigheter tycks människors benägenhet att ge sig på minoriteter öka. Min diskussionsfråga till er är alltså: Hur motverkar vi bäst den ökande högerextremismen och hatet som kommer därmed?

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Om man tittar tillbaka i historien (andra världskriget t.ex.) så finns det störst chans för en diktator att sprida sin propaganda när landet befinner sig i lånkonjunktur. När ett land har det dåligt ekonomiskt ställt klamrar de sig fast vid minsta lilla hopp för hur landets ekonomi kan förbättras (som när Hitler skyllde landets ekonomi på judarna ex). Därför tror jag att man först och främst bör stärka landets ekonomi för att förebygga att högerextremism ska växa fram. Dock tror jag att det även hör samman med ovisshet. Folk är rädda för sådant de saknar kunskap om, därför skulle ett förslag om att sprida information om olika kulturer och låta dem ta del av varandra kunna hjälpa till att förebygga högerextremism.

    2012-04-26 | 11:57:56
  • Anonym säger:

    ///JOHANNA

    2012-04-26 | 11:58:20
  • Li säger:

    Jag tycker man bör ta till alla medel, som kan ha positiva effekter.

    Det är inte acceptabelt att förtrycka och skada grupper inom sin egen art, över samhällsproblem och liknande, som oftast berör alla och där alla har ett ansvar.

    Särskilt inte när det är en minoritet och denna för det mesta har mindre påverkan. När man dess utom kan lösa det på andra sätt.



    Så integrering, information och utbildning. kring ämnet och olika konsekvenser, är alla lika nödvändiga.

    Eftersom, det är som johanna säger, att man har svårt att acceptera det man inte känner sig van vid. Vilket också kan vara en av anledningarna till att dessa blir offer, när man ska lägga skulden på någon.

    Där emot ligger det mycket i det du säger, angående resurser och ekonomin, att om den är knaper, så lär folk börja konkurrera och det brister i samhörigheten.

    Fortsatt det jag kan tänka mig att det Johanna är inne på, vad gäller propaganda, får större betydelse.

    Därför att folk har inte tid och prioriterar inte, att vara lika kritiska. Utan de är så desperata efter svar, att de kan acceptera allt möjligt, så att de sedan ska kunna åtgärda problemet.

    Vilket då kan vara att lägga skuld på en grupp i samhället och att detta gör dem till det som behöver "åtgärdas".



    Patetiskt att det dess utom, i extrema situationer, lämnar plats för åsikter som ursäkt eller ytterligare anledning att angripa en grupp etc. När denna åsikt, i ett normalt samhälle inte skulle uppmärksammas och förhoppningsvis förkastas.

    Det är illa, att vi blir så påverkade av olia situationer att vi bortser från våra vanliga och förnuftiga värderingar.



    Därför vore det bra om vi var mindre beroende i dessa situationer, av materiella ting och kunde prioritera samhörighet och trygghet. Som man tycker är självklart när det gäller familjen. Att samarbeta för överlevnad och fördelning av resurser. Vart tar "Så länge vi har varan" vägen, liksom!?



    Bara för att samhället och systemet påverkas, behöver det inte göra det på de mindre lokala och individuella nivåerna.

    Vi måste bara få kunskap om att öppna ögonen för vad som är viktigast och göra det bästa av situationen.



    2012-04-27 | 12:12:56
  • Malin säger:

    När jag läser din diskussionsfråga så önskar jag verkligen att jag kunde börja min kommentar med: "Jag har svaret!"... men riktigt så lätt är det ju inte för då hade vi förhoppningsvis löst problemet för länge sedan.

    Jag skulle(även om det till viss del kan verka lite naivt) vilja förespråka information!

    Jag tror personligen att det som gör att det fortfarande finns så mycket fördomar och förutfattade meningar i dagens samhälle är just på grund av bristen på korrekt information. Här tycker jag att media har en stor roll att spela. Hur många gånger slänger inte kvällstidningarna in ordet islamist istället för muslim till exempel?! och vad medför då detta, jo att vanligt folk som inte vet skillnaden kommer att ta dessa två vitt skilda begrepp för synonymer, vilket i sin tur får förödande konsekvenser då de läser i tidningarna (som har betydligt mer autenticitet) om islamister och deras dåd och då tror att det är sådant som i själva verkat alla muslimer håller på med.

    Detta var kanske lite grovt förklarat men det finns ändå en sanning i det, eftersom att vi är allra räddast för det vi inte förstår eller försöker att förstå.

    Att därför låta informationen flöda, korrekt information alltså, tycker jag är ett bra sätt att börja angripa problemet på.

    Jag tror dock att man kan stöta på vissa problem då det faktiskt inte alltid handlar om att man hyser agg mot just en viss folkgrupp eller liknande, utan att det faktiskt kan vara så tragiskt att det egentligen handlar om att man endast vill hitta en syndabock att skylla på och då räcker det ju inte att informera om allas lika värde och liknande eftersom att det inte är där problemet ligger.

    Jag tror också att det är extremt viktigt att försöka att som övriga partier i ett land våga vara extremt kritisk mot ett högerextremistiskt parti och att samtidigt våga axla just de frågor som dessa extrema partier tar sig an så att man inte lämnar väljarna enbart i deras händer.

    2012-04-27 | 19:47:35
  • Johan säger:

    Jag tror också som Malin säger att det är ett problem som kommer vara extremt svårt att råda bot på om det över huvud taget någonsin kommer att försvinna sådana här tankar, vilket jag tycker låter vädligt avlägset. Så länge internet och medier finns kommer dessa problem att kvarstå och dessa saker är något som absolut inte kommer att försvinna. Olika forum för diskussion där man kan uttrycka sig precis om vad man tycker och tänker utan att behöva ta några konsekvenser alls, eftersom man inte uppvisar sin identitet.

    Människor måste lära sig att anpassa sig till nya saker och förändringar som sker i världen och bara låta det hända.

    Bara för att ta ett exempel kan vi ta min skola i låg, mellan och högstadie som exempel, jag har aldrig någonsin under min grundskoleutbildning gått tillsammans med någon vars familj och som själv kommer från ett annat land (förutom blandningar av t.ex. finska, norska mm :)) Men jag tror saker som detta kan vara med att påverka, jag säger inte att jag har påverkats men det skulle ha varit annorlunda om man växt upp tillsammans med någon med utländskt ursprung och lärt känna personen. Däför tror jag att man måste ta det till yngre åldrar, där man informerar och berättar!

    2012-04-28 | 13:37:53
  • Carl säger:

    Under det senaste året har det vara mycket skriverier om att låg IQ ökar risken för rasism. Jag tror att det kan ligga mycket i detta, just på grund av det faktum att det krävs en viss ignorans och naitivitet hos människor för att rasism ska kunna uppstå och jag har än så länge inte sett det hos någon av de människor med ett akademiskt förhållningssätt.

    Därför tror jag att utbildning om frågan i tidig ålder är prioritet nummer ett.

    I ett av dina tidigare inlägg räknade du upp exempel på händelser i historien där rasismen och fascism har växt sig för stark. Flera av dessa skapade fick mig att tänka: "Just det! Det hade jag nästan glömt." Samma tanke slog mig när Malin nämnde Rwanda. Vi tenderar ofta till att glöma färskare och mer relevanta exempel då högerns ansiktet som Jimmy Åkesson eller Geert Wilders, den holländska motsvarigheten, nästan exklusivt jämförs med förintelsen. Mycket av detta kan bero på vår kultur som är grovt influerad av USA. Hur många amerikanska filmer har det inte gjorts om andra världskriget?

    Jag tror även att det krävs att vi ställer våra ideologiska värderingar mot högerextremisternas, för idag saknar vi en tydlig motpool. Det är lätt att säga att dom har fel och att dem har psuedofilosofiska förklaringar på länders problem idag, men vad har vi svar, och framför allt: Vad har vi för motivering? Fram tills att vi presenterar detta kommer den extrema högern sprida sig som ett virus.

    Inför valet 2010 var riksdagspartierna allt för upptagna med att debattera mot varandra istället för att möta Sverige Demokraterna och vi ser nu vad det resulterade i. Om en produkt inte jämförs med en annan är det lätt att luras.

    Jag är rätt säker på att det inte är ekonomin som är den fullständiga lösningen, eftersom beskyllandet av minoriteter inte endast uppstår under ekonomiska svårigheter.

    Därför tror jag starkt på intergration. Men intergrationen kräver att båda parterna är villiga att mötas halvvägs. Jag har vänner som har berättat om hur många människor i starkt segregerade områden inte visar något större intresse för att intergreras. På så sätt skapas ett "vi och dom"-tänkande från båda sidor vilket jag tror högerextremister kapitaliserar på. Många av de hårt segregerade områden i Sverige idag kanske inte går att förändra på kortsikt, men om vi lyckas påverka andra generationens invandrare så tror jag att vi kan bilda en stabil grund för ett intergrerat, mångkulturellt samhälle.

    2012-04-29 | 18:30:14

Kommentera inlägget här: