bokcirkeln

Inspirerande läsning och egna tankar

Kategori: Existentialismen är en Humanism

3. Vilka egna tankar, nya eller tidigare tänkta, aktualiseras vid läsningen?

Den största förändringen är min syn på Sartre och existentialismen. Då jag innan läsningen, tycke det var obegripligt, men efter att ha läst den och fått möjlighet sätta in citat man hört tidigare, i större sammanhang och perspektiv. Har den blivit jätteintressant och gjort, att jag anpassar nästan allt efter den.

Därför inser man hur viktigt det är att inte ta saker ur sin kontext och bilda sig en uppfattning, utan att man måste våga ge saker en andra chans.

Det var verkligen upplysande att läsa denna bok och man skulle kunna beskriva upplevelsen, som att första gången man läser den, läser man läser sida för sig och hittar lite guldklimpar här och där. Andra gången man läser den, ser man kopplingen mellan både sidor och resonemang, i början och i slutet. Samt får förståelse, kan analysera och finner värde i det man läser. Medan tredje gången man läser det, ser man helheten med boken, som att allt sidor smält samman, till den upplysande filosofin det är.

 

Kommentarer

  • Carl säger:

    Jag tror att det hade varit nyttigt att läsa, inte bara extistentialistisk, filosofi i deras urkunder. För den känslan du beskriver av att inte riktigt förstå sammanhanget i en filosofi är precis så jag känner för alla filosofiska åskådningar. Det är nog också viktigt att göra precis som du har gjort: läst den om och om igen för att verkligen förstå varenda aspekt av filosofin.

    Jag känner att det är svårt att både hylla och hata en åskådning utan att förstå basen som denna står på. I alla uppgifter vi fått i som har tvingat oss till att lära oss de värderingar och åsikter som de filosofiska åskådningarnar har men när det kommer till kontext och helthetsbild har det ofta vart svårt att kunna förstå själv vad det är man försöker få fram.

    2012-04-28 | 19:07:44

Kommentera inlägget här: