bokcirkeln

Diskussion

Kategori: Scar Tissue

Det jag skulle vilja diskutera är: Tror ni att vem som helst, närsom helst under sitt liv, kan bli beroende av tyngre droger eller krävs det en utomstående faktor?

Exempelvis: Låt säga att du är den första inom din bekantskapskrets som prövar droger och nästa gång får du även med dig ett par vänner. Löper du lika risk för att utveckla ett beroende om dem skulle fortsätta än om dem skulle avfärda det totalt?

I Anthonys fall, som bland många andra missbrukare fanns det stora problem hemma ända sedan en tidig ålder. Krävs det svårigheter i hemmet, familjen eller på annat håll för att man ska bli beroende? Om inte: Vilka andra faktorer krävs?

Anthony missbrukade fram tills tvåtusentalet. Vad tror ni att det är för skillnad på åttio- och nittiotalets missbruk jämfört med idag?

Slutligen vill jag veta vad ni tror om: Går det att helt på egen hand övertyga en missbrukare att bli ren?

 

Jag vill bara poängtera att det handlar om grovt beroende, och inte några engångsförteelser.

/Carl

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Jag tror att omgivningen är den största faktoren som avgör hurvida man blir en drogmissbrukare eller inte. Framförallt familjen tror jag har en stor påverkan, därför att det är värdsligt bevisat att "barn gör som man själv gör och inte som man säger" gällande föräldraskap. Det är på detta sättet man skapar sig ovanor. Det är större chans att en ungdom själv börjar röka om hens föräldrar gör det eftersom ens undermedvetna då säger att det är okej att röka. Därför tror jag att det är ytterst viktigt att man har starka förebilder i sin omgivningen man kan se upp till, som INTE sysslar med droger för att undvika att man själv testar på droger och sedan fortsätter längs den olyckliga banan i livet.

    2012-04-27 | 15:10:14
  • Anonym säger:

    //Denna kommentar var ifrån mig, Johanna.

    2012-04-27 | 15:10:47
  • Anonym säger:

    världsligt * ska det stå/J

    2012-04-27 | 15:11:33
  • Li säger:

    Kommer man bara i kontakt med det och kan få tillgång till det, så behöver det nog bara handla om att vilja prova. Sedan kan det leda till ett beroende, om man har otur. Det är nog så det ser ut i de flesta fall.

    För jag tror inte man bestämmer sig för att jag ska ta droger och sedan anstränger sig för att få tag på det.

    Så det beror väll på vad man anser som utomstående, yttre faktorer. Men det är ju inte som att droger cirkulerar samhället hur som helst. Utan det krävs ju något extra, antagligen utifrån och runt om, för att man ska komma i kontakt med det.



    (obs! benämningen "du" i detta fall, är inte riktat mot någon, utan bara "du" i allmänhet)

    Vad gäller hur beroendet påverkas utifrån vänner tror jag det är väldigt relativt. Eftersom dina vänner kan ha "problemfria liv" och inte alls vara intresserade av droger. Medan du kan gå igenom en krävande period i livet som orsakar ett behov du inte kan uppfylla, måste bearbeta eller bli av med på något sätt. Alltså är du i jämförelse med dina vänner i "behov" av droger. Samt att du kan ha funderat på det innan, eftersom du uppenbarligen fått tag på dem och testat redan.

    Där efter, kan du också välja att bry dig eller inte bry dig om vad de tycker och hur du ska göra med drogerna. Utifrån vilken situation du befinner dig i.

    Risken kan ju istället bli att dom avfärdar dig i relation till drogerna, eller du dem, för att de inte verkar förstå m.m. Vilket kan leda till ytterligare orsaker att ta droger, då du kanske känner dig övergiven. Så det beror kanske även på hur avfärdande ser ut.



    Jag tror att, är man missbrukare, så har man redan gjort sitt val och har uppenbarligen inte brytt sig om den allmänna uppfattningen tidigare, så varför börja nu? Inte heller tror jag en persons åsikt har så stort inflytande eller genomslagskraft. Samt att det är ett enormt arbete och mycket ansvar, att angripa något sådant. Eftersom det psykiskt och fysiskt påverkar hälsan, kanske farligt och dess utom olagligt.

    Vet man inte bättre kanske man måste hantera situationer och saker med juridiska effekter eller kopplat till brott.

    En drogmissbrukare kan ju orsaka allt från bilolyckor till slagsmål och säkert mord. Vad gör man om detta sker under tiden man jobbar med den här personen? När man har ansvaret för den.



    Kommer man där emot och ber om hjälp med sina problem så är det stor skillnad. För då är man engagerad och villig att vända sig utåt för hjälp. Vilket även lämnar plats för fler, att hjälpa till och bearbeta problemet.

    Att en människa skulle ta på sig uppgiften och avvänja en missbrukare på egen hand, när denne saknar engagemang låter lite optimistiskt. Med tanke på hur krävande det antagligen är, psykiskt och fysiskt. Både på en själv, den missbrukande och omgivningen. Det löser ingenting, "att ta sig vatten över huvudet."

    2012-04-27 | 18:52:47
  • Malin säger:

    Jag tror att det är mycket som spelar roll och jag tror absolut på externa faktorers inverkan. Jag tror inte att det är särskilt troligt att en vanlig "Svensson" utan kontakter eller liknande kan bli tung drogmissbrukare, just för att personen i fråga inte har tillgång till det "rätta nätverket".

    Jag är inte så säker på att jag tror att det spelar någon större roll om man tar droger ihop eller för sig själv, det som jag tror spelar roll är tillgången till droger. Har man möjlighet att få tag på dem så är det där problemet kommer att vara, så länge det finns tillgång, kommer det att finnas missbruk.

    Jag är definitivt av den uppfattningen att relationer kan spela roll. Att dåliga relationer kan medföra till att man vill "fly verkligheten" och slippa känna är väl inget ovanligt... problematiken uppstår när man kan dämpa problemen med droger, just för att det medför både ett beroende och en negativ spiral av känslohantering.

    Jag tror missbruket skiljer sig ganska markant från 80- talet... jag får känslan av att våra framtida "rockbiografier" antagligen kommer att innehålla droger och alkohol i stora mängder... men något säger mig att den tidens missbruk helt enkelt var lite mer snuskigt och "totally out of control!"... Det är ju ändå det som nästan symboliserar denna rock era.

    Jag tror till sist att det går att övertyga en missbrukare att söka hjälp, men jag tror inte att det är så lätt att på egen hand avvänja en som befinner sig i en missbrukande position - just för att dessa behöver professionell hjälp.

    2012-04-27 | 22:33:44
  • Evelina säger:

    Jag tror inte att det krävs att man exempelvis har det jobbigt hemma för att man ska hamna i drogmissbruk, men jag tror att det ofta är så. Jobbiga hemförhållanden, få nära relationer, brist på trygghet och utan någon känsla av att tillvaron är meningsfull tror jag är faktorer som kan bidra till att man söker tröst i drogerna istället. En person som mår bra och känner sig älskad kan säkert vilja testa droger, men om det inte är någon väldigt beroendeframkallande drog så tror jag inte risken är så jättestor att den blir beroende. Värre är det för personer som inte känner sig älskade och harmoniska.



    Jag tror att det sociala grupptrycket spelar stor roll till en början, det påverkar huruvida man testar droger eller inte samt om man gör om det flera gånger. Men blir man sedan fast så är man fast, då tror inte jag det spelar särskilt stor roll om ens vänner tycker att det är bra eller inte för då är det drogerna som bestämmer. Därför tror jag inte att man kan övertyga någon till att sluta ta droger. Är man allvarligt drogberoende så behöver man professionell hjälp med avvänjning, jag tror inte att det går bara med viljestyrka(här syftar jag på de tyngsta drogerna, med lättare droger kan det naturligtvis vara annorlunda).

    2012-04-28 | 12:53:08
  • Johan säger:

    Jag tror i många fall att det krävs utomstående faktorer som ska påverka en till att testa för en första gång. Det är nog inte så vanligt att man bestämmer sig helt själv att "idag ska jag testa droger och jag ska gå och köpa dem själv". Det är nog som du skriver att någon kompis har fått tag i något, genom en annan kompis och frågar om man är sugen på att testa. Man tänker nog inte på konsekvenserna av att till exempel röka på. "Det är inte farligare än att röka vanliga cigarettera och jag kommer inte bli beroende av att bara testa en gång". Men enligt mig så är det en väldigt bra inkörsport till tyngre grejer. Men om man ska börja men tyngre grejer så tror jag ändå att de krävs ganska mycket större externa faktorer. Till exempel heroinmissbrukare är ofta, hemlösa och fattiga eller möjligtvis en person som utsätts för övergrepp.

    Fast om man väl känt "den sköna känslan" som folk beskriver det av att bara ta en "smådrog", då kanske man tänker sig effekterna av lite tyngre grejer. Ett exempel kan ju vara ur filmen "Kinder vom Bahnhof Zoo" där en tjej i 13-14 års åldern går på en fest och testar ecstasy för första gången i sitt liv och endast någon månad senare testar hon heroin för första gången och sedan är hon fast och hon blir hela tiden manipulerad och påverkad av sina vänner. Hennes mamma är ensamstående och jobbar hela tiden och hon har precis flyttat till ett nytt ställe där hon kommer i kontakt med drogmiljön, detta leder sedan även så långt som till prostitution.

    Därför tror jag att det ofta i nästan alla fall handlar om externa faktorer som ska till för att man ska börja med droger.



    Källa: http://www.imdb.com/title/tt0082176/plotsummary

    2012-04-28 | 13:01:33

Kommentera inlägget här: