bokcirkeln

Min far hade en dröm - Ett tema...

Kategori: Min far hade en dröm

Efter att ha läst Barack Obamas bok "Min far hade en dröm" skulle jag med all säkerhet kunna uppbringa ett dussin med relevanta teman. Men... med tanke på att jag i princip skulle kunna författa en egen bok där jag kommenterar denna bok, så har jag valt att fokusera på endast ett tema, nämligen: Sökandet efter en identitet.

Detta tema är ständigt närvarande och sätter sin prägel på hela den här boken.
Jag tycker att detta tema först och främst är ett mycket intressant tema att ta del av som läsare. Att få komma en person så nära, under, i detta fallet hans, lyckligaste och svåraste stunder - i jakten på hans sanna identitet.
På något sätt har jag fått uppenbarelse efter uppenbarelse när jag vänt blad i denna bok.
Möjligen har Obama inte bara delgett mig oförglömliga formuleringar, en säregen men fortfarande magnifik berättelse och minnesbilder som nästan inte är av denna värld.
Nej jag är ganska säker på att han också har fått mig att tolka ordet "identitet" på ett annat sätt.
Kanske har jag alltid haft samma uppfattning av ordet, men i så fall har Herr Obama i alla fall lyckats
få det att återuppstå, och det med dunder och brak!
Jag tycker att detta tema är så viktigt och så intressant, just på grund av ordet "identitet".
Visst finns det en definition av ordet i ordlistan, men det är ändå så relativt!
Vad jag anser att min identitet bygger på kan skilja sig kollosalt ifrån din, eller Obamas för den delen.
Med ordet "identitet" kommer också naturligt följdfrågan, "Hur finner man den?".
Inte heller detta har ETT svar... inte heller finns det ETT rätt svar per person...
Obama har, trots sin "ringa" ålder upplevt mer än de flesta och ändå har det tagit honom i princip hela hans liv att ta reda på hur han identifierar sig själv. Och detta har varit svårt, parallellt med alla andra resor som Obama
genomgått i livet så har denna ständiga sökan funnits där vid sidan av.
Någonting som också må vara uppenbart, är det faktum att vi under hela vår livstid "bygger" vår identitet.
Obama fick, till skilland från många andra, söka efter sin bakgrund och sina rötter på en för honom tills dess okänd plats.
Att Obama i ung ålder påverkas av sin frånvarande fader blir snart uppenbart. Till en början berör det honom inte, men när han börjar växa upp kommer frågorna och till dessa frågor hör svar som han själv måste ta reda på, för att en gång för alla kunna inkludera dem i sin "identitet".
Jag är av uppfattningen att Obama många gånger under sin livstid har åtagit sig ting, vilket senare har lett till både stora och små dåd, just för att försöka fylla tomrum i sökandet på sin identitet.
Slutligen så funderar jag kring möjligheten att just Obamas sökande efter sina faders relaterade rötter och sin identitet går hand i hand. Att Obama bara under ett fåtal timmar, personligen kunnat skapa ett minne av sin far och att sedan ha behövt förlita sig på andras historier om denne mytomspunne(?) man tror jag har gjort det svårt för Obama att identifiera sig med honom.
Men... vid vissa tillfällen när jag läser om faderns bragder och utstrålning... så kan jag inte hjälpa, att jag för en sekund tror att läser om Obama själv.
På sida 44 i boken berättar Obama om vad som lades vikt på i historierna om hans far, han säger där att: "De sa mindre om själva mannen ifråga än om de förändringar som hade ägt rum hos människorna i hans omgivning".
Detta är, i alla fall en av mina många tolkningar av Obama... En man som i sig kanske inte är så "anmärkningsvärd" eller annorlunda... men en man som påverkar och förändrar människor i sin omgivning och att det i sin tur är det vi pratar om - Obamas påverkan på miljoner människor - en påverkan som uppbringat bland annat hopp.
Jag tror att Obama, om inte innan han skrev denna bok, så absolut vid skrivandet måste ha sett likheter mellan sig själv och denna mystiske faders figur, som i slutändan kanske trots allt alltid funnits där och frambringat den delen av Obamas identietet - utan att ha varit fysikst närvarande.
Detta är bara en aspekt av "sökandet efter en identitet" i den här boken. Självklart behandlas även det faktum att Obama var son till en vit kvinna och en svart man och de svårigheter som detta emellan åt innebar, men jag valde ändå att lägga fokus på den ovanstående aspekten för att denna intresserade mig mycket och eftersom att jag under läsandets gång kunde se en helhet som jag tyckte var allt för väsentlig för att utelämna.
/ Malin

Kommentarer


Kommentera inlägget här: