bokcirkeln

Min far hade en dröm - Diskussions fråga

Kategori: Min far hade en dröm

Förhoppningsvis har ni tagit del det inlägg som belyser det tema som jag valde från "Min far hade en dröm". (Sökandet efter en identitet)
Efter att ha läst boken, har jag funderat en hel del kring innebörden av ordet "identitet" och hur, när och var man "skapar" sig en sådan.
För Barack Obama fanns många av svaren att söka i hans bakgrund. En bakgrund som han inte
var särskilt bekant med vilket också gjorde att när han väl gav sig av till Kenya för att få fler svar angående sin
bakgrund, så fann han också vissa pusselbitar som passade in under kategorin "identitet".
Självklart skapas inte vår identitet över en natt, inte heller skapas den av endast en "beståndsdel", men
med take på vad jag läst om just Obamas identitetssökande så frågar jag mig, och er följande:
Tror ni att människor som saknar svar angående sin bakgrund har svårt att finna en egen identitet? och i så fall varför?
/Malin

Kommentarer

  • johanna säger:

    Jag tror inte att folk som saknar svar angående sin bakgrund har svårt att finna en identitet. Jag tror att identiteten hänger samman med ens omgivning, uppväxt och intressen. Man kan identifiera sig med olika typer av grupper (sina vänner, idrottsförening etc.) därför gör det inget om man t.ex. inte vet var man är född.

    2012-04-26 | 11:52:22
  • Evelina säger:

    Jag tror att det varierar från person till person hur viktigt det är för en att känna till sin bakgrund. En del tycker nog att det kvittar, man är den man är här och nu medan andra ägnar oceaner av tid åt att släktforska och ta reda på exakt vad de härstammar ifrån.



    Om man har en familj som man känner sig älskad av, då spelar nog var man är född eller var man kommer ifrån mindre roll. Om man däremot inte har detta, kan ens ursprung nog få större betydelse.

    2012-04-26 | 13:17:00
  • Johanna säger:

    Vilken fin kommentar, Evelina! "Där slog du huvudet på spiken". Jag blir speciellt rörd av den andra delen av kommentaren.

    2012-04-26 | 16:14:36
  • Li säger:

    Som du säger finner man inte sin identitet över en natt, och varför skulle det ha med bakgrund att göra?

    Då undrar jag om någon som föds med full koll på sin bakgrund har lätt att finna sin identitet? Det tror jag inte.

    Med tanke på att man inte är samma person under hela livet, miljön runt om en och de värderingar man har förändras.

    Bör man då inte identifiera sig utifrån sin rådande omgivning. Vi ska väll leva i nuet?!

    Det låter så tråkigt att identifiera sig med det förflutna, hur ska man då kunna blicka framåt?

    Om alla skulle hålla fast vid sin bakgrund som identitet och inte kunna tänka sig att anpassa sig så skulle det säkert finnas fler problem i samhället.

    Om man till exempel ser till hur vissa folkgrupper, hatar och förtrycker varandra på grund av sin historia eller bakgrund. Även när de tillhör en senare generation och bor i ett annat land där konflikten inte är, kan faktumet att de identifierar sig olika leda till konflikter.



    Där emot förstår jag att bakgrund är en viktig del av identiteten, men den behöver inte vara avgörande, eftersom det fins så mycket annat man kan identifiera sig med. Jag är väll inte bara svensk, tysk m.m, jag är tjej, kille, hen, lång, kort, bror och syster m.m.



    Jag håller därför med Sartre, att det främst är våra val och handlingar som identifierar oss, ger oss mening och bygger vår essens.

    Det är neutralt, förnuftigt och enkelt.

    Man blir vad man gör sig till. Fullkomlig frihet att skapa sin egen identitet. Låter det inte bra? ;)

    2012-04-27 | 19:19:20
  • Johan säger:

    Jag håller med Li, jag tror att man påverkas av den rådande omgivningen och att man skapar sin identitet efter hur man lever i nuet. Om man känner för att kolla upp sin bakgrund så borde man göra det, det är klart att de blir en del av ens identitet eftersom det är något som man kanske tidigare har upplevt i livet.

    Därför förstår jag inte varför man skulle vara så beroende av att hitta sin "sanna" identitet. Det kanske beror på att man känner ett utanförskap om man lever i en vardag där man sticker ut och inte är någon annan lik.

    2012-04-28 | 13:08:08
  • Carl säger:

    Mycket beror nog på hur mycket som redan är fast när du ställer dig frågan vem är jag? Exempel på detta när det kommer till mig själv är bland annat att jag är svensk eftersom jag är född och uppvuxen i Sverige. Jag är också kille, vilket självklart går att ändra på men detta kräver vissa åtgärder. Jag tror att en del tycker om att ha säkerheten att kunna falla tillbaka på det när dem sätts i en situation som de inte vet hur de ska agera: "Hur gör svenskar?" eller "Hur gör killar?"

    Avsaknaden av bakgrund kan därför leda till en viss avsaknad av riktlinjer.

    Det kan också bero på hurpass hemma du känner dig i din omgivning. Om du känner att det är något som saknas är nog det nog bland avsaknaden på bakgrund som man börjar gräva.

    Jag kom att tänka på ett citat av George Orwell: "Den som kontrollerar det förflutna kontrollerar framtiden. Den som kotrollerar nutiden kontrollerar det förflutna." Din bakgrund påverkar hur du kommer handla i framtida situationer, men hur du tänker och tycker om saker idag påverkas av hur du ser, men även hur din syn ändras, på tidigare händelser.

    Jag väljer att koppla detta citat till valet Obama gjorde att åka till Kenya, i vad som då var nutid. Han gjorde valet att göra resan som skulle ändra på hans syn på sin egen bakgrund, och därmed påverka hans kommande handlingar.

    2012-04-28 | 20:34:47
  • Ida säger:

    Jag tror inte heller att man får svårigheter att finna en egen identitet för att man saknar vetskap om sin bakgrund. Däremot påverkar det identiteten eftersom det blir en del av den miljö man växer upp i och därmed formar ens personlighet. Hur stort genomslag det får skiljer sig säkert från person till person beroende på hur resten av uppväxten ser ut. Precis som ni tidigare skrivit blir det förmodligen inte så viktigt om man känner sig hemma där man är och älskad av dem man hur runt sig.

    2012-04-29 | 16:44:24

Kommentera inlägget här: