bokcirkeln

De hatade av Magnus Linton

Kategori: De hatade av Magnus Linton

Jag har valt att läsa De hatade, en bok som gavs ut i år och är skriven av författaren och debattören Magnus Linton. De hatade är en reportagebok som handlar om hur det har vuxit fram allt fler högerradikala och främlingsfientliga partier runt om i Europa. Boken letar efter likheter och skillnader mellan situationen för de olika minoriteter som står i partiernas blickfång, de vilka partierna skyller respektive lands problem skylls på. I exempelvis Ungern är det romerna, i Holland är det muslimerna och i Norge är det så kallade "kulturmarxister". 

Första gången jag hörde talas om boken var i Maria Svelands omdebatterade text i DN "Hatet som gör mig politiskt deprimerad", (en text som behandlar ett liknande ämne som det i boken och som jag varmt kan rekommendera den finns här: http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/hatet-som-gor-mig-politiskt-deprimerad).  Där skriver Maria Sveland så här:
"En bok kommer med posten, ”De hatade” av Magnus Linton.
Det är en liten bok utgiven på bokförlaget Atlas men med ett innehåll som får mitt hjärta att bulta upprört och gör mig sömnlös flera kvällar i rad."

Nej, De hatade är verkligen ingen munter läsning men det är väldigt intressant. Ämnet för boken är både högaktuellt och viktigt, och jag ser fram emot att lära mig mer om det. Sakerna jag har läst om så här långt i boken är sådana som vi alla borde känna till, det är helt sjuka saker som är på väg att hända runt om i Europa(särskilt i Ungern som jag läser om just nu)! Nog visste jag att romerna var diskriminerade och illa behandlade i stora delar av östra Europa men att det var så här illa visste jag inte.
Evelina


Kommentarer

  • Ida säger:

    Åh, den vill jag också läsa! Magnus Linton har ju skrivit massa bra grejer.

    2012-04-06 | 23:14:47
  • Johanna Apelryd säger:

    Denna bok verkar väldigt intressant! Det känns som om man är så ovetande om resten av världen när man läser sådana böcker.

    2012-04-07 | 14:21:33
  • Li säger:

    Jag tycker det är ett bra bokval, intressant lärorikt och ytterst relavant och viktigt.

    Trotts att det inte är rogivande och munter läsning, som du säger, är det nog ändå fascinerande och intressant. Att få perspektiv på situationen, inblick i problemen och hur vi bearbetar dem eller står passiva.



    Jag har för mig att du länkade till en artikel på Facebook, för ett tag sedan. Det kan ha varit den du länkade till ovan.

    Som hur som helst, också var kopplat till dessa problem, kvinnoförtryck m.m. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken och det kan hända att det inte var just du som hade publicerat den.



    Jag läste den i vart fall och blev verkligen överraskad, över hur de kunde koppla flera saker och situationer till detta och att det såg ut att vara på väg att utvecklas.

    Det är galet hur blinda vi är ibland och vad lite vi faktiskt engagerar oss. Jämfört med vad vi borde och som kanske skulle behövas.



    Något som gör det lite roligare, att det är just ditt bokval, är att jag även har uppfattat det, som att du verkar vara ganska engagerad och sprider information. (som länkar på Facebook m.m)



    2012-04-27 | 18:22:17
  • Evelina säger:

    Ja, jag delade faktiskt den länken på facebook för ett tag sedan, vad glad jag blir att du läste artikeln! :)

    2012-05-01 | 16:51:21

Kommentera inlägget här: