bokcirkeln

Mötley Crüe - The Dirt

Kategori: Mötley Crüe - The Dirt

Jag (Johan Forsberg) ska läsa The Dirt och det är en biografi om hårdrocksbandet Mötley Crüe som är skriven av Neil Strauss tillsammans med bandets medlemmar Tommy Lee, Mick Mars, Vince Neil och Nikki Sixx. Boken beskriver bandets urartade historia där framgångar, motgångar, skivorna, turnéerna, knarket, spriten, tjejerna och katastroferna berättas ur medlemmarnas egna synvinkel.

Jag tror själv att boken kommer ta upp väldigt mycket om drog och spritproblem samt livet i "rock 'n' roll" världen, för de beskrivs som ett av de extremaste rock banden genom tiderna. Många problem som fanns och fortfarande finns i alla samhällen runtom i hela världen och vad ungdomar som hoppat av skolan egentligen tar sig till och vad de gör av sitt liv. Boken skildrar helt enkelt många samhällsproblem.

Jag valde boken för att jag ville läsa något som verkligen intresserar mig samt inspirerar mig till att göra något kul, något som jag kan göra ett bra arbete av. Ingen seg roman som man "tvingats" att läsa för att kunna anpassa sig till uppgiften. Jag ser faktiskt för en gångs skull fram emot en uppgift för att kunna göra något som jag tycker är kul och läsa en bok som intresserar mig.

Kommentarer

  • Jenny säger:

    Johan! Så roligt att du ser fram emot uppgiften och att du tar tillfället att läsa något som intresserar dig (tror dock inte att den klår "Möss och människor" ;)). Spännande bok du har valt - den går ju verkligen att läsa ur många perspektiv. Dels som en beskrivning av livsöden, men också som beskrivning av tendenser i samhället.



    Det ska bli roligt att följa dina reflektioner kring boken.



    /Jenny

    2012-04-03 | 14:41:07
  • Malin säger:

    Jag tycker att det är intressant att du väljer att läsa denna bok, till just den här uppgiften. Till samhällsämnet går det ju att koppla det mesta och att beröra det yttersta och mest extrema inom ämnen som droger och alkohol är fascinerande och samtidigt skrämmande. Jag har själv läst "The Heroin Diaries", Nikki Sixxs, vanvettiga dagbok, vilken består av anteckningar från de vildaste och mest förödande åren av hans liv. Det handlar verkligen om brutal läsning, så jag är övertygad om att det du kommer att stöta på i "The Dirt" är sju resor värre eftersom att det berör hela bandet med Nikki Sixx i spetsen. Att läsa böcker om dessa rocklegender är verkligen någonting som är fängslande, samtidigt som det verkligen emellan åt äcklar en. Att dessa människor fortfarande är i livet i dag är ett mysterium, särskilt då jag vet att Nikki Sixx, antagligen bland andra, i princip har dödförklarats i alla fall en gång. Att se kontrasten mellan olika människoliv och hur dessa människor betraktas och dyrkas är intressant med tanke på alla de olagliga och rent av livsfarliga aktiviteter som de utför. Det finns som sagt många intressanta synvinklar för dig att belysa under din läsning, kanske berör du psykologiska aspekter, vilket skulle vara "kul" att ta del av, med tanke på att det antagligen består av tankar och handlingar som är bortom denna värld! Jag vet i alla fall att Nikki Sixx valde att delge sina dagboksanteckningar just för att upplysa och få människor att avstå från den mörka tillvaro han befann sig i - förhoppningsvis kan samhället lära sig av hans bestialiska berättelser, men å andra sidan finns det ett svårt dilemma för rockens gudar... skulle de anses vara sanna rockstjärnor utan den ohämmade livsstilen?...

    2012-04-12 | 22:45:53
  • Johanna säger:

    Vad roligt att du har valt en bok som du inte känner dig "tvingad" att läsa! :) Jag tror detta kommer resultera i att du gör uppgiften otroligt bra eftersom "man alltid lyckas med något bättre om man tycker det är kul".

    2012-04-20 | 18:53:09
  • Li säger:

    Spännande bok! Jag kan tänka mig att detta inte är tråkig läsning och att man aldrig vet vad man skall vänta sig. Även med tanke på allt malin kommenterat ovan.

    Det är nog en värld, man inte får ta del av på liknande sätt, om man inte läser boken. Jag förstår dock inte hur dom kan få med så mycket i boken och jag blir ganska nyfiken, på vad det galnaste var du läste om.

    Sedan är det inte fel att den ger perspektiv på samhällsproblem och inblick i situationer kopplade till detta. Samt hur de hanteras, inte hanteras m.m.



    Jag har personligen inte lyssnat så mycket på deras musik och jag lär nog inte läsa boken, även om den verkar intressant och spännande. Men jag kanske får prova lyssna igen och se om jag kan få ett annat intryck, efter att ha läst om dem här.





    2012-04-26 | 23:59:39

Kommentera inlägget här: