bokcirkeln

Språk och stil

Kategori: De hatade av Magnus Linton

De hatade är indelad i tre delar. Den första handlar om romernas situation i Ungern, den andra om muslimernas situation och den tredje handlar om terrordåden på Utøya och regeringskansliet i Norge som skedde i somras.

Boken är skriven i reportageform och varvar intervjuer med fakta, teorier och historik. Tack vare att den är så pass omväxlande tappar jag sällan intresset, och det är mycket som jag inte kände till förut. Den reportageartade formen kan dock ibland ge ett intryck av att man inte får veta hela sanningen, i och med att den är så pass baserad på intervjuer vet jag ju inte om det är en helhetsbild jag får. Men i tanke på att Linton även tar med mycket statistik och liknande så tycker jag mig ändå få en ganska stor kunskap om ämnena.

Jag tycker att det märks att boken är skriven av en journalist, både på den reportageartade formen men också på språket. Det är sakligt och utan särskilt många miljöbeskrivningar, och bara ibland tillåter sig Linton att beskriva de personer han intervjuer. Det är vad de berättar om som är i fokus och detta tycker jag är bra. I den tredje och avslutande delen där terrordåden i Norge skildras blir beskrivningarna mer målande, men de är fortfarande utan värderande adjektiv. Saker och ting återgivs precis som de var rakt upp och ner, men effekten blir väldigt stark ändå. Ibland nästan outhärdligt stark.

/Evelina

Kommentarer


Kommentera inlägget här: