bokcirkeln

Egalias döttrar

Kategori: Egalias döttrar

I dessa dagar, då debatten kring begreppet "hen" går varm och då en kvinna blir uthängd på internet för att hon inte rakat sig under armarna, har jag valt att läsa den kultförklarade boken 'Egalias döttrar' av Gerd Brantenberg. I den ifrågasätts de patriarkala strukturer som råder i vårt samhälle genom en berättelse om ett fjärran land, Egalia, där det är kvinnorna som har de högavlönade jobben och försörjer sina män, medan männen  tar hand om hus och barn och gör sig vackra för att behaga kvinnorna.

Språket är centralt och används för att göra kvinnonormen ännu tydligare - befolkningen i Egalia kallas kvinniskor istället för människor, pronomenet man har ersatts av dam och istället för att behärska sig befruskar dam sig.

Jag har läst en liten bit och hakat upp mig flera gånger på dessa ord, vilket bara är ett bevis på hur könsbundet vårt språk är och hur hemmastadda vi gjort oss i det. Jag ser fram emot att läsa vidare!

Ida Bryngelsson

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Vad menas med begreppet "hen"? Kan du precisera det?:) //Johanna

    2012-03-27 | 15:39:41
  • Ida säger:

    "Hen" används istället för "han" eller "hon" för att benämna någon vars kön är okänt, inte framgår av sammanhanget eller anses relevant. Det är alltså ett könsneutralt pronomen, smart eller hur? Anledningen till att det blivit en sådan debatt kring begreppet är att många missförstått tanken med det och tror att det ska användas på alla, att "han" och "hon" ska tas bort ur språket och att man inte längre ska få identifiera sig som man eller kvinna om man vill det. Så är det inte alls tänkt. Istället är det ett jättebra sätt att slippa skriva "han eller hon" då man inte vet och för människor som inte känner sig som varken man eller kvinna.

    Här kan du läsa mer:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Hen_(ord)

    http://www.vemihelvete.se/2012/03/hen-och-spraket.html

    2012-03-27 | 22:39:06
  • Jenny säger:

    Ida! Vad roligt att du valt att läsa Egalias döttrar - den ligger och väntar på mitt sängbord...:). Jag har läst lite i den och det är verkligen lustigt förvirrande hur man vänder på ord. Temat för boken är viktigt och ständigt aktuellt, men det blir ju faktiskt extra intressant bland annat i och med hen-debatten.



    Det ska bli spännande att följa dina tankar kring det du läser.



    /Jenny

    2012-04-02 | 12:49:03
  • Jenny säger:

    Förresten...det är riktigt roligt att följa er konversationom begreppet "hen" ovan. Det är precis så bloggen ska få leva - heja!!! :)

    2012-04-02 | 12:59:50
  • Evelina säger:

    Boken låter verkligen intressant, det kan vara nyttigt att byta perspektiv ibland. Ovanligt att någon förändrar strukturen i språket så mycket, fräckt! Kan inte jag få låna boken av dig när du är klar Ida?

    2012-04-15 | 20:14:29
  • Malin säger:

    Detta låter som en ytterst intressant bok, skall verkligen ta och läsa den!

    jag tycker att det låter väldigt fascinerande att man just har valt att lägga så stor vikt i att ändra språket!

    Tänk vad man undgår hur köns bundna många av våra ord är! Jag tror att det kan ge en riktig ordentlig tankeställare att läsa en bok som denna!

    Att någon har lagt ner så mycket tid på att utforma en så pass norm brytande bok tycker jag påvisar något positivt. Om man bara kunde få alla att läsa den hade det förhoppningsvis lett till vidare diskussion om hur patriarkalt vårt samhälle fortfarande är!

    Hoppas att boken ger dig många nya saker att tänka på som du kan delge oss under läsningens gång! :)

    2012-04-27 | 19:58:37
  • Li säger:

    Jag har aldrig hört talas om denna bok, men det låter riktigt spännande och intressant.

    Att tydligt och genomgående, sätta perspektiv hur det varit om situationen hade varit omvänd.

    Dock vet jag inte om jag hade klarat läsa en bok, där man tvingas tänka om på så vanligt förekommande ord. Men det blir ju som du säger, tydligt hur vårt språk är anpassat. Vilket kanske kan inspirera en att anstränga sig lite.



    Fortsatt vet jag inte om jag hade klarat höra motsatsen heller, då jag kan tänka mig att den väcker flera tankar ch känslor, både ilska, besvikelse, skyldighet och ifrågasättande.

    För den gyllene medelvägen är nog alltid bäst.



    Fortsatt undrar jag hur detta påverkar männens personligheter och sätt att vara. För det finns väll ändå saker som skiljer oss biologiskt, hormonellt etc. som påverkar beteendet.

    Våra hjärnor påverkas nog på lite olika sätt.

    Vilket borde göra att man inte bara kan byta plats på kvinnor och män, deras uppgifter och platser i samhället. Hur de sett ut genom historien och sedan tro att det skulle vara samma sak och se likadant ut.



    Om man till exempel tänker sig utvecklingen från industrisamhälle, då det inte var lika effektiviserat och det krävdes enorm arbetskraft under dåliga förhållanden.

    Tänk om alla kvinnor skulle jobbat i gruvor och bära jätte tungt etc. Skulle de ha tid att bli gravida och ta mata bebisar om de skulle jobba så tungt och mycket?

    Skulle de inte påverkas av kemikalier, psykisk och fysisk påfrestning inom vissa arbeten, som kunde leda till komplikationer vid graviditet eller över huvud taget?

    Sägs det inte att män klarar sig bättre i en ubåt, ett stridsflygplan och liknande, med allt tryck etc.

    Min poäng är att folk får anpassa sig till vad som krävs och göra det dom klarar av och är bra på.

    Där emot kan man ju ifrågasätta konflikter, kriminalitet och krig, om de skulle ske på samma sätt om kvinnor hade makten.

    (ovanstående kan låta lite stereotypt, men det är bara för att vara tydlig med mitt perspektiv)



    Fortsatt har ju faktiskt funnits samhällen, där kvinnor varit avgudade eller haft samma uppgifter som män. Vilket kan bero på deras historiska samhällsutveckling. De kanske var brist på mänskligt kapital, som krävde att alla ställde upp. Sedan kanske deras befolkning led av sämre hälsa och lägre födelseantal, om kvinnorna var tvungna att ställa upp i krig etc.

    Så det beror helt på tidigare situationer och samhället, vad som är möjligt, vad man prioriterar och vad man vill uppnå.



    2012-04-27 | 21:54:27

Kommentera inlägget här: