bokcirkeln

Existentialismen är en Humanism

Kategori: Existentialismen är en Humanism

Jag har valt att läsa, Existentialismen är en humanism, av Jean Paul Sartre. Eftersom den behandlar kontinuerligt relevanta ämnen, så som filosofi, politik, etik och moral, samt existentiella frågor. Vilket gör den väldigt aktuell, givande och intressant. Fortsatt att det personligen var extra relevant, i samband med filosofi kursen vi läser nu och arbetet med etik och moral.
Något som ytterligare tyder på dess releans är precis som bok.nu skriver, "Existentialismen är ett av de viktigaste och livaktigaste inslagen i efterkrigstidens västerländska livsåskådningsdebatt.
Var av sartre, genom denna bok, uttrycker existensialismen och dess prinsiper som livsåskådning. Den fungerar även lite som ett försvar, mot de kritiker som ifrågasetter existentialismen. Genom att sartre förklarar och ger svar på tal.
Själva temat i boken är just existentialismen, men med tanke på de ämnen jag nämnt ovan, går det inte riktigt påstå att den behandlar bara ett tema. Eftersom den går in på levnadssätt, hur människan tänker och agerar i förhållande till andra, sig själv och miljön.
Samt att själva grunden i filosofin vilar på en föreställning i stil med, "det blir vad du gör det till" så kan man även tolka sartre och att vi skapas efter våra handlingar, vilka grundar sig i våra val. Vilket genomsyrar hela filosofin och boken. Som jag uppfattar det, och därför är enligt mig ockå denna tanke, ett tema eller ämne i boken.

Kommentarer

  • Jenny säger:

    Li (för jag anar att det är du som skriver :) ).

    Det är riktigt roligt att du valt en bok om filosofi - eller livskunskap, kanske man ska skriva. Precis som vi pratade om, så är ju inte boken så stor till omfånget, men väl till innehållet.



    Det ska bli roligt att följa dina inlägg om boken och läsa vilka perspektiv den väcker hos dig!



    /Jenny

    2012-04-02 | 12:52:50
  • Malin säger:

    Jag tycker att det var ett ytterst intressant val, att just du valde att läsa denna bok om Existentialismens grundtankar med tanke på dina tidigare åsikter om Sartre och hans filosofi (alltså någonting i stil med: "Han är ologisk, pessimistisk, näst intill idiotisk!" ;) och det är just på grund av detta som jag tycker att det var ett väldigt bra val. Just för att du ville ta reda på/sätta dig in i ämnet närmare för att få en helhets bild och inte döma före du hade facit i hand.

    Om fler människor hade gjort som du och valt att verkligen ta reda på mer fakta innan de dömer och håller fast vid den domen så hade vi antagligen haft en mer sympatisk och förstående värld!

    Att du idag dessutom förespråkar Existentialismen och dess tankar är ännu lustigare ;) Du har verkligen inte bara läst den här boken, du har läst den och dessutom gjort den till någonting som du numera kan relatera till och använda dig av vid olika tillfällen när det är till nytta!

    För övrigt har det varit väldigt roligt att ta del av din "upplysning" och jag måste säga att, trots min tidigare skepticism så har du "vunnit" över mig till Sartres inbringande tankebanor.

    2012-04-23 | 18:54:41

Kommentera inlägget här: