bokcirkeln

Min far hade en dröm - Barack Obama

Kategori: Min far hade en dröm

1995 publicerades självboigrafin "Min far hade en dröm", skriven av en person, vars namn, idag är känt till i princip världens alla människor - Barack Hussein Obama. Boken skrevs innan hans namn blev samtalsämnet på allas läppar, innan han blev de förenta staternas första afroamerikanska president och därmed historisk och kanske legendarisk?... Eftersom att jag fortfarande befinner mig i bokens startskede så har jag bara aningar om vad bokens tema/teman kommer att visa sig vara. Jag har fått upfattningen av att Obama i denna bok berör ting så som: sökandet efter en identitet, vilket i just Obamas fall möjligen skulle kunna innefatta den oifrånkomliga "ras"frågan och hur han påverkats av detta i och med att han är halvt afrikan och har en vit mamma, men också, som vilken annan ung man som helst, den individuella identiteten som vi alla söker.
För mig finns det få böcker som jag varit så målmedveten om att läsa, som denna. Jag beundrar Obama, det har jag gjort från allra första början, utan att egentligen veta särskilt mycket om honom eller den politik som han förespråkar. Detta kan tyckas var naivt från min sida, men faktum är att det är någonting med denna man som inspirerar och förundrar mitt sinne. Kanske är det just det att Barack Obama alltid har verkat vara så mycket mer än en politiker. För mig är han i första hand en medmänniska, alltså någon som jag upplever, delar känslor, minnen och tankar med sin omgivning. Förutom att vara en medmänniska hellre än en skrämande auktoritet så symboliserar Obama hopp och förändring för mig. Det är inte för ingenting som denna man tilldelats Nobels fredspris, detta må ha varit omdiskuterat och många har ifrågasatt detta val... någonting som för mig påvisar trångsynthet. Om jag skulle tilldela ett pris i fredens namn så skulle det vara till en person som bringar hopp till en nation, till ett folk, till minoritets grupper och till en person som trots allt detta är en helt "vanlig" människa.
Kanske sätter jag Barack Obama på en pedistal, jag har ju trots allt inte läst boken ännu...
men någonting säger mig, att det inte spelar någon roll vad som står på de 456 sidorna... för mig är boken bara ytterligare ett sätt att få ta del av denna för mig, livs levande legend. Det som Obama väljer att dela med sig av i denna bok, tar jag emot med öppna armar. Jag kan inte tänka mig annat än att det jag kommer att få ta del av är en historia som andas ärlighet. Obama ser på bokens nyutgåva så här (något som ytterligare förstärker min uppfattning om både hans humor och ärlighet):
"...För första gången på åratal har jag plockat fram ett exemplar och läst några kapitel för att se hur mycket min röst kan ha ändrats med tiden. Jag ska erkänna att jag då och då har ryst till lite av ett illa valt ord, en misshandlad mening, ett känslouttryck som nu tycks klemigt eller för inövat... Däremot vore det inte sant om jag påstod att rösten i denna bok inte var min egen - att jag skulle berätta historien på något särskilt annorlunda sätt idag än för tio år sedan. En annan sak är att vissa passager har visat sig vara politiskt osmidiga och kommit att utgöra utgöra välkomna bidrag till expertkommentatorer och till motståndarnas efterforskningar"
Med dessa ord sagda tycker jag att Obama påvisar en viktig sak som jag tror att vi alla vill att våra politiker skall göra, nämligen hålla sig till sanningen, även om den inte alltid är till en direkt fördel.
Den indirekta fördelen blir således istället ett starkt och enat förtroende, som nu inför ett stundande presidentval, förhoppningsvis visar sig vara det starkaste.
Malin Svensson

Kommentarer

  • Jenny säger:

    Bra bokval, Malin!

    Jag förstår precis vad du menar, när du skriver att du beundrar honom utan att eg veta så mycket om t ex hans politik. Man kan ju bara ana vilken resa han gjort - som lyckats ta sig till den absoluta politiska toppen. Det ska bli roligt att följa dina inlägg om boken och ta del av vilken redan tidigare, eller nya bilder som träder fram av Obama.



    /Jenny

    2012-04-02 | 12:57:08
  • Johanna säger:

    Du har så rätt när du säger att om man man alltid är ärlig (även om det inte är till ens fördel) så stärker detta personens beviskraft. Dock så tror jag att politiker är medvetna om detta och kanske väljer att lyfta "det minsta problemet" som inte är till deras fördel... Detta måste vara en otroligt genomarbetad bok eftersom det handlar om USA:s president och alla hans motståndare har chansen att leta i boken efter saker att använda emot honom. Hur tror du att detta påverkar Obamas ärlighet i boken?

    2012-04-20 | 18:58:20
  • Malin säger:

    Jag förstår vart du vill komma och jag håller med om att det kan vara fråga om taktik när politiker bland andra högt uppsatta personer väljer att tillkännage problem, svagheter och andra bittra sanningar, men just Obamas bok skrevs av Obama själv och detta hela 13 år innan han blev USA:s president. Detta i samband med att han valdes till den första afroamerikanska ordföranden någonsin för "Harvard Law Review" då han fortfarande gick på juristutbildningen.

    Han tog chansen och resultatet blev denna bok, som, tillskillnad från hans första tanke, blev en möjlighet att göra upp med sig själv och sin historia.

    Därför har Obama, enligt både sig själv och mig som läsare yttrat sig om saker som helt enkelt hjälpt honom i processen att reda ut företeelser i livet och det som blir extra tydligt i Obamas bok är, att livet har både fram och baksidor och det vore inte lämpligt att utelämna de faktorer som är "mindre åtråvärda"... eftersom att detta inte skulle leda till en helhet av vad som varit.

    Därför, för att svara mer exakt på din fråga så vågar jag påstå att, bokens ärlighet är betydligt ärligare än de flesta självbiografier eftersom att Obama skrivit den här boken precis lika mycket för sin egen skull som för din och min.

    2012-04-23 | 17:41:22
  • Li säger:

    Låter som du har hittat rätt i ditt bokval.

    Kan tänka mig att det är intressant och inspirerande. Särskilt om han redan fascinerar dig.

    Det är verkligen roligt att läsa tankarna du har redan och hur du ser på honom.



    Det är antagligen skönt att den är skriven innan han blev president. För det känns som att det kan blir mer fokus på honom som individ, hans bakgrund, mål i livet osv. och således en bättre biografi.

    För du visar att den verkligen tar upp en hel del och det är ju ingen oklarhet i hur den är kopplad till samhället och kultur. Med ras frågan, minoritetsgrupper, identitet osv.



    Tänk vilket bra tillfälle för alla väljare, att lära sig om och förstå personen bakom posten han besitter. Om den är så ärlig som du hävdar.



    2012-04-27 | 19:33:23

Kommentera inlägget här: