bokcirkeln

Den röda tråden

Kategori: Jag är Zlatan

Genom hela Zlatans bok har jag kunna följa en röd tråd och ett återkommande tema i boken; hur uppväxten har påverkat hans liv. I återkommande exempel reflekterar han över sin barndom när han fattar beslut i sitt liv som vuxen. Han menar att uppväxten har format honom till den han är och är en avgörande del för hur han tänker och handlar som vuxen. Ett exempel på detta är när han får chansen att vara den som bestämmer i fotbollslaget ”Inter”. Laget befinner sig i ett skede där grupperingar har bildats och samhörigheten bland lagspelarna har upphört. Eftersom detta påverkar lagspelet och motivationen bestämmer sig Zlatan för att ta tag i situationen och råder tränaren att hålla ett engagerande tal för att ”snacka ihop spelarna”. Varför Zlatan ser att spelarna behöver sammanföras är tack vare hans barndom och uppväxt. På sida 288 i boken står det såhär: ”jag kom från Rosengård där alla samsades i en enda röra, turkarna, somalierna, juggarna, araberna”. Genom att växa upp i en förort som består av en blandning av olika etniska grupper och kulturer har detta alltså gett honom en fördel till att ta del av flera olika kulturer som jag beskrev i mitt andra inlägg.

Även om Zlatans uppväxt inte alltid har varit så lätt så har den påverkat honom till att bli starkare som vuxen och mer kapabel till att ta vara på sig i den hårda konkurrensrika fotbollsvärlden. Han använder sin uppväxt till att skapa något bra och detta är vad som gör temat i boken så pass intressant anser jag. ”Uppväxten påverkar en och kommer alltid finnas i bakhuvudet när du fattar dina beslut som vuxen” är en återkommande röd tråd genom hela boken.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: