bokcirkeln

Jag är Zlatan

Kategori: Jag är Zlatan

Detta är namnet på den bok som jag (Johanna Apelryd) läser.

Jag har valt att läsa boken ”Min historia- Jag är Zlatan Ibrahimovic”, skriven av David Lagercrantz med hjälp av Zlatans egna ord.  Det är alltså en självbiografi om den kända fotbollsspelaren Zlatan.

Varför jag har valt den här boken är därför att jag tror att det kommer bli oerhört intressant att höra om Zlatans egen syn på livet, sin karriär och hur han framställs i media. Mediavärlden har en tendens att förvränga saker och ting för att skapa mer spänning i det de skriver för att få mer uppmärksamhet och publicitet. Zlatan som är en känd fotbollsspelare har figurerat mycket i media och har blivit omskriven i flera år av tidningar därför att han har haft en framgångsrik karriär internationellt och alltså inte bara inom Sverige. I media framställs även Zlatan som en kaxig kille och genom att läsa den här boken vill jag ta reda på om det bara är något som media har byggt upp som bild av honom eller om Zlatan är sådan som person i verkligheten. Jag är dessutom mycket nyfiken på att få läsa om Zlatans uppväxt och var han har hämtat sin personlighet, styrka och talang ifrån. Hur växer en pojke upp från att som liten leka med bollar till att förvandlas till en stor världsstjärna och få spela bland de bästa fotbollsspelarna i världen? Det är inte många som likt honom kommer från förorten och blir världskändis tack vare sin stora talang.

Något som även har fått mig imponerad av Zlatan är den klackspark han gjorde med bollen så att det blev ett fantastiskt mål i en viktig match. (Någon som vet om det var VM och vilket år? undrar jag som ovetande inom fotbollsvärlden.) Hur lyckas en person som Zlatan skaffa sig en sådan fantastisk bollkontroll?

Boken är förövrigt utgiven så nyligen som i fjol vilket gör den ännu mer intressant och relevant att läsa och ta del av. När jag samtidigt läser i kvällsblaskor om Zlatan kommer jag att tänka på det han säger i boken och lägga en extra tanke på om medias skribenter kan ha förvrängt Zlatans repliker och åsikter. Efter att jag har läst boken känns det som om det kommer att bli lättare att avgöra detta eftersom denna självbiografi välkomnar en in i Zlatans personliga sfär och tankegång.

Bokens tema är: ”Det är okej att vara annorlunda, man kan lyckas ändå”. Varför jag är övertygad om att detta är ett av bokens teman är därför att det står såhär i förordet, på första sidan i boken: ”Jag vill ägna alla barn där ute en tanke, alla barn som känner sig lite udda och annorlunda, som inte riktigt passar in och som blir sedda av fel anledningar. Det är ok att inte vara som alla andra. Fortsätt tro på er själva, det löste sig för mig trots allt”. I citatet menar Zlatan att så länge man tror på sig själv kan man gå hur långt som helst, vilket han är ett tydligt och konkret bevis på. Jag ser fram emot min läsning!

Kommentarer

  • Jenny säger:

    Bra val av bok, Johanna! Jag kan tänka mig, precis som du skriver, att den väcker många frågor ur flera olika perspektiv. Dels när det gäller att nå sina mål och följa sina drömmar, dels på media.



    Det ska bli roligt att följa dina inlägg!



    /Jenny

    2012-04-02 | 12:45:31
  • Evelina säger:

    Zlatan är ju verkligen en legend i Sverige, så jag kan tänka mig att det är kul att lära sig mer om vem han egentligen är. Oavsett om man är sportfantast eller totalt ointresserad så vet man mer eller mindre om Zlatan i vilket fall. Även jag minns hans klackspark i VM, trots att jag aldrig brukar titta på fotboll, och att minnas detta tror jag inte att vi är ensamma om. Det säger ju ganska mycket om Zlatans storhet i Sverige!



    Jag kan tänka att det är skönt för någon som Zlatan som så ofta citeras på kvällstidningarnas löpsedlar att få säga det han själv vill utan att bli misstolkad eller avbruten.

    2012-04-26 | 13:35:03
  • Li säger:

    Jag tycker det är ett intressant val av bok, om du som du hävdar, inte är så fotbolls intresserad. Samt det du tar upp om medias roll, hur de kan manipulera svar etc. Fortsatt att verkligen få perspektiv på detta, från någon som varit utsatt, av allt som rör media.

    Det ger verkligen inblick i ett lyckat karriärliv,och vikten av att inte ge upp. Att gå från en tuff och jobbig period men ändå uppnå så mycket.



    Jag kan tänka mig att det är givande att läsa om, både inspirerande och motiverande.

    2012-04-26 | 23:13:46

Kommentera inlägget här: